singgah2...sila tggal jejak anda!! ^_^

tinta untuk semua

Monday, November 16, 2009

~secebis renungan~

SETIAP manusia tidak sunyi daripada melakukan kesilapan, kecuali kalangan nabi dan rasul. Tetapi sebaik-baik manusia ialah mereka yang bertaubat, dengan menyesali atas kesilapannya dan tidak mengulanginya lagi.



Taubat adalah satu keistimewaan bagi umat Islam dan ia seharusnya dimanfaatkan dengan penuh keikhlasan, bukannya disalah guna dengan alasan untuk melakukan seberapa banyak dosa.

"Dan mohonlah ampun kepada Allah, sesungguhnya Ia Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."
(al-Muzammil:20)

Taubat bermaksud kembali daripada keburukan kepada kebaikan dengan beberapa syarat tertentu. Antara syaratnya ialah:

# Meninggalkan maksiat atau perkara dosa yang dilakukan.

# Menyesal atas segala perkara dosa yang dilakukan.

# Berazam tidak akan mengulanginya lagi.

# Mengembalikan hak makhluk yang dizalimi.

# Mengerjakan ibadat fardu yang ditinggalkan selama melakukan dosa.

Orang yang bertaubat sudah tentu mendapat beberapa kelebihan, berbanding mereka yang belum bertaubat. Antara kelebihan itu ialah:

# Dekat diri kepada Allah.

# Takwanya semakin meningkat.

# Mendapat kemuliaan dan anugerah Allah di dalam kehidupan dunia dan akhirat.

# Membersihkan kekotoran di dalam hati.

# Menenangkan jiwa yang resah kerana dosa.

# Menghapuskan tipu daya syaitan yang selama ini memerangkap manusia dengan melakukan perkara dosa.

# Dapat mengekalkan hubungan yang baik sesama manusia.

Monday, November 2, 2009

~mUsiM eXaM~

~kpd bakal pndidik...jwab exam molek2
syg kawan2 sy~ gd luck


Selamat Berjuang(brothers)

Malam Siang Berlalu
Gerhana Kesayuan
Tiada Berkesudahan
Detik Masa Berlalu
Tiada Berhenti Oh Syahdunya

Sejenak Kuterkenang
Hakikat Perjuangan
Penuh Onak Dan Cabaran
Bersama Teman-Teman
Harungi Kehidupan Oh Indahnya

Berat Rasanya Di Dalam Jiwa
Untuk Melangkah Meninggalkan Semua
Kasih Dan Cinta Yang Terbina
Ia Akan Selamanya

Selamat Berjuang Sahabatku
Semoga Allah Berkatimu
Kenangan Indah Bersamamu
Takkan Ku Biar Ia Berlalu
Berjuanglah Hingga Ke Akhirnya
Dan Ingatlah Semua Ikrar Kita

Hati Ini Sayu Mengenangkan
Sengsara Di Dalam Perjuangan
Jiwa Ku Merana Dan Meronta Mengharapkan
Kedamaian Dan Jua Ketenangan

Tetapi Ku Akur Pada Hakikat
Suka Dan Duka Dalam Perjuangan
Perlu Ketabahan Dan Kekuatan

Tuesday, October 27, 2009

Hampa Hatiku

Pernahkah kau merasa [2x]

Cukup sudah kuberikan cintaku
Cukup sudah rasa ini untukkmu
Mati sudah hati ini padamu
Mati sudah hasrat ingin bersamamu

Reff:
Pernahkah kau merasa
Hatimu Hampa
Pernahkah kau merasa
Hatimu Kosong

repeat reff

Buang saja semua kata cintamu
Buang saja semua kata maafmu
Hancur sudah hati ini padamu
Hancur sudah hasrat ingin bersamamu

repeat reff [2x]

Rap:
pernahkah, pernahkah kau merasa
dikala siang datang terasa gelap gulita
tiada cahaya hanya gelap hitam dan kelam
tak ada lagi suka tak ada rasa
pernahkah, pernah pernah pernah pernahkah, pernahkah kau merasa
disaat diri terlelap
meski gemuruh kian beradu slalu mengaduh
kau tetap terlelap dalam tidurmu

Dangdut:
Maafkan aku sayangku
Bukan maksudku menyakitimu, mengkhianatimu
Ampuni aku sayangku
Cukup katakan aku tak lagi mencintaimu

Pernahkah kau merasa [3x]

repeat reff [2x]

Sunday, October 25, 2009

~kata-kata hikmah~

Jalan menuju kebahagian itu tidak ditaburi bunga mawar yang harum, melainkan penuh duri dan pahit

Kadang-kadang Tuhan sembunyikan matahari, DIA datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya ke mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Tuhan hendak memberi kita pelangi

Waktu itu bagaikan pedang, jika tidak kau potong maka ia (waktu) akan memotongmu.

Penyesalan terbesar dalam hidup ialah risiko yang kita tidak ambil. Jika anda merasakan sesuatu itu akan membuatkan anda bahagia, maka teruskan. Ingatlah bahawa kita akan melalui semua ini hanya sekali, mungkin tiada lagi peluang kedua.

Andai hidup punca perpisahan, biarlah mati menyambungnya semula.Namun seandainya mati punca perpisahan, biarlah hidup ini membawa erti yang nyata.

Kemaafan mungkin amat berat untuk diberikan kepada orang yang pernah melukai hati kita. Tetapi hanya dengan memberi kemaafan sahajalah kita akan dapat mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang di beri secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi

Jangan berputus asa dalam mencari Ilmu bila Ilmu yang dicari itu tidak mahu masuk kedalam sanubari, tapi bersabarlah,kerana air yang lembut itu apabila menitis keatas sebiji batu yang besar secara berterusan, batu itu pasti akan mempunyai lekuk.

Sesungguhnya persahabatan itu lebih unggul dari percintaan, tanpa persahabatan percintaan akan berakhir tetapi tanpa percintaan, persahabatan boleh kekal. Oleh itu hargailah persahabatan yang terjalin.

Kenali senjata wanita: Airmata, senyuman, tuturkata, berhias dan kepandaian.

Hidup kita ibarat subjek matematik iaitu tambah, tolak, darab dan bahagi. amalan yang baik hendaklah ditambahkan, segala perbuatan yang buruk dan dimurkai oleh Allah hendaklah ditolak atau dijauhkan, pahala amalan hendaklah digandakan dan masa yang ada hendaklah dibahagikan dengan sempurna agar kita tidak tergolong dalam golongan mereka yang rugi hidup di dunia dan akhirat.

Apabila anda mula menyangka anda telah membuat satu pilihan yang salah dalam hidup anda dan terus menyangka kebahagian tidak akan anda kecapi kerana kesalahan membuat pilihan itu, selamanyalah anda tidak akan berasa bahagia.

Berusahalah dengan ikhlas tanpa memikirkan balasan semata-mata, kerana semakin tinggi keikhlasan di dalam diri, semakin tinggilah balasan baik yang akan diperolehi dalam keadaan sedar atau tidak

Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah, tetapi ia terlalu manis untuk dikenang.

Sekiranya kamu yakin kamu boleh menang sememangnya kamu boleh,
tetapi jika kamu fikir kamu akan kalah sememangnya kamu berada dalam jalan menuju kekalahan.

Renung fikiranmu, ia menjadi kata-kata; Renung kata-katamu, ia menjadi perbuatan; Renung perbuatanmu, ia menjadi amalan; Renung amalanmu, ia adalah sifat dirimu.

Yang indah itu pertemuan, yang manis itu kemesraan, yang pahit itu perpisahan, yang tinggal hanyalah kenangan.

Apabila temanmu berubah dan bertukar keadaannya jangan engkau tinggalkan dia kerana sekali ia membengkok dan sekali ia melurus. Manusia tidak sunyi daripada kesilapan

Bersendirian lebih baik daripada mengambil teman duduk dengan orang jahat dan teman duduk orang baik adalah lebih baik daripada duduk bersendirian

Dosa yang paling keji terhadap rakan-rakan bukanlah kerana membenci mereka tetapi kerana kita bermuka-muka dengan mereka.

Tidak ada orang yang berjaya dalan keadaan dirinya tak pernah sedia untuk berjaya kalau dia "berjaya" itu bukan kejayaan tapi kebetulan.

Memendam rasa, baik yang elok mahupun yang tidak semuanya pasti meletup. Yang diperam pasti masak,yang direbus pasti mendidih, yang ditanak pasti menjadi bubur.
Teman yang baik adalah orang dapat berkata benar kepada kita dan bukan orang yang selalu membenar-benarkan perkataan kita

Pujian adalah makanan minda dan ia meransang otak. Otak yang teransang hasil daripada pujian yang tulus menjadikannya lebih kreatif

Memendam perasaan ibarat memasang bom jangka yang diletakkan sendiri didalam rumah.
Orang yang ingin hidup bahagia, perlu menjaga empat perkara:
Pertama : teguh menjaga kehormatan. Kedua : redha menerima apa yang sedikit. Ketiga : berbuat kebaikan setiap hari. Keempat : memelihara lidah dari perkataan keji.

Kita akan meras bahagia apabila orang berasa senang dengan kita dan mencintai diri kita seperti mencintai dirinya sendiri.

Marah menyebabkan separuh keintelektualan hilang berganti dengan tindakan-tindakan meluru,bodoh dan tidak munasabah.

Esok belum tentu matahari masih mencerah merah, entah-entah sudah padam di kelopak mata kita...

Hidup adalah akar yang menjalar, menjelajah kesegenap destinasi, walau payah walau sukar walau yang datang hanyalah setitis air jernih yang bakal menyinari hidup sesingkat cuma.

Dunia ibarat laut, semakin banyak diminum, semakin haus
Mengemukakan dalil kepada orang bodoh adalah mudah tetapi menyakinkannya amat sukar.

Tidak penting sama ada berapa lama kita hidup. Yang penting bagaimana keadaan kita semasa hidup.

Hargailah dan pertinggikanlah peribadimu. Orang-orang yang bercita-cita harus mampu menaksir harga peribadinya secermat-cermatnya. Anda harus tahu akan harga diri dan harus selalu cuba untuk memepertinggikan peribadimu itu.

Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih, terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu.

Hanya orang yang bodoh sahaja akan terhantuk kepada batu yang sama buat kali ketiga, apabila hantukan yang pertama itu tidak diambil peduli.

Kesilapan itu adalah peluang untuk membuat kejayaan yang lebih cemerlang.

Ilmu itu adalah perhiasan yang paling menawan dan tiada tandingannya bagi orang yang benar-benar ikhlas mencarinya

Angan-angan yang panjang itu adalah salah satu daripada kerosakan dalam mencapai kejayaan Ilmu

Jadilah bunga mawar yang indah berpagarkan duri.Jangan biarkan dirimu menjadi sebarangan bunga yang tetap juga indah tetapi,sayang tidak berduri. Apabila tiada duri, tiada lagi benteng yang boleh melindungi keindahan si bunga daripada sewenang-wenangnya didekati sang kumbang. Lantas, tercemarlah keindahan dan murahlah nilainya. Duri mawar itulah ditasybihkan dengan perbatasan aurat, akhlak dan al-haya'. Dengan pagaran duri itu, kilauan warnanya semakin memancar indah dan harum aromanya menyelinap di segenap naluri yang mengundang kekaguman di hati sang kumbang hinggakan sang kumbang berfikir beberapa kali untuk mendekatinya.

Sahabat yang beriman ibarat mentari yang menyinar. Sahabat yang setia bagai pewangi yang mengharumkan. Sahabat sejati menjadi pendorong impian. Sahabat berhati mulia membawa kita ke jalan Allah.

Lalai sesaat adakalanya mencucurkan air mata setahun

Friday, October 9, 2009

stAy.... EstReLLa

Sound straight from the twilight
Has me up all night
I can't fall asleep 'cause I keep thinking of you
And I saw a shadow outside my window and it's you.

[Chorus]
All my sorrows flew away
Hush, keep quiet, hear me say
I don't ever want you to go
Please stay
With the moonlight dancing free
And there's no one but you and me
There's no reason to go astray
Please stay.

Making up a story
It's the way you're looking at me
If you think that this is funny, it's just you.

Try and think about it,
If you're heart is closed don't lock it,
Keep your keys back in your pocket,
Think this through.

[Chorus]

Please stay with me
Just stay with me
and I will take you to Foreverland
Just stay

Thursday, September 10, 2009

CERITA KANAK-KANAK(AYAM)

CERITA DONGENG KANAK-KANAK = AYAM …

Pada zaman dahulu, di dunia ini tiada manusia lagi yang hidup tidak wujud lagi. Yang tinggal adalah binatang-binatang sahaja. Dalam kalangan binatang, terdapat raja, dan raja tersebut adalah seekor singa. Raja sangat baik dengan semua binatang didunia ini.

Pada suatu hari, raja membuat perjumpaan yang tergempar….dalam perjumpaan tersebut…raja memberitahu bahawa pada masa akan datang, akan ada pendatang baru akan muncul di dunia … dan pendatang baru itu adalah manusia.

Raja juga menyatakan…jika manusia muncul, manusia akan membunuh binatang yang boleh dijadikan makanan mereka. Oleh sebab, raja tidak mengetahui binatang apa yang merupakan makanan kepada manuasia, raja pun menyuruh semua binatang meramaikan keturunan mereka, termasuklah ayam…

Raja telah memberikan keistimewaan kepada semua binatang termasuk ayam. Kelebihan tersebut adalah semua binatang boleh melahirkan keturunan mereka yang sama iras seperti mereka.Ayam pun berasa sangat gembira untuk meramaikan keturunannya.. tiba hari yang dinanti oleh ayam, maka dia pun melahirkan anaknya… akan tetapi dia berasa sangat kesal… “kenapa anak aku berwarna putih, berbentuk bujur dan tidak bergerak seperti anak kamu sang arnab?, dia bertanya kepada arnab.

Arnab pun menjawab, “lebih baik kita pergi tanya kepada raja,mungkin dia ada jalan penyelesaiannya. Maka dengan itu, mereka pergi ke istana untuk berjumpa dengan raja.Setiba disana, ayam pun bertanya kepada raja. “Mengapa anak saya tidak serupa dengan saya, kenapa badannya berwarna putih, berbentuk bujur dan tidak bergerak?, Tanya ayam kepada raja”

Raja tersenyum, lalu berkata kepada kepada ayam, “kamu jangan bimbang ayam, kamu perlu eramkan anak kamu itu selama 21 hari dan selepas itu kamu akan mendapat anak yang mempunyai ciri-ciri seperti kamu”. Baiklah kalau begitu, saya akan tunggu lagi 21 hari, jawab ayam kepada raja.

Setelah itu, ayam pun pulang ke rumahnya dan mengeramkan anaknya selama 21 hari. Tiba hari yang 21 itu, ayam pun terkejut, apabila benda bujur yang berwarna putih itu retak dan tiba –tiba keluar seekor anak ayam yang mirip sepertinya. Ayam berasa sangat gembira dan memberitahu semua penghuni dunia ini serta memberitahu raja juga.

Selepas kejadian itu, apabila ayam bertelur dia akan berbunyi dengan riuh sekali menandakan bahawa dia sangat gembira dia akan mendapat anak tidak lama lagi.

Sunday, September 6, 2009

juadah berbuka 5/sept/09

hurmm....
tanggal 5 sept 2009,
aku ngn bibi g shpping raya,,,,,
hehehe....(kt GM lorrrrr)
mmg sakan bibi shpping...
aku biasa2 ajer.....(jimat sbnarnya)
mmg ltih....bjlan sana-sini cari bju raya...
posa + letih = lapaq gila....
mmg lapar je msa 2...
pe lg , kmi g cri port nk bkak posa nnt lor
& akhirnya...kmi pilih nk bbka kt Aliffullah(alah...yg dpan GM tue)
menu aku ari tue....ni dia = nasi greng U.S.A + fresh orange....pergh.....sdap siot....
menu bibi plak....= mee bndung + apple glas besar....
mmg knyang gila pas bbka 2....
pas bbka per lg.... blik umah lor...solat + mandi + rehat + on9 + tdo...

Saturday, September 5, 2009

cameron... (",)

(setelah sekian lamanya.....)
huh.....mmg dah lama aku x update blog nih....
malas + bz ngn asgment yg bertimbun....
hurm... bebaru nih aku g cameron ngn mmbe2 class n bdak2 prasekolah....
mmg best,,,skali skala g jln2....
ley ilangkan tension n stress.....
mmg sonok tgk telatah bdak2 pra nih...
telatah ckgu2 pn x kurang hbatnyer...
knangan yg best bg aku...ley mkn cndwan greng yg sngt sedap...(meleleh air liur)keh..keh..keh...
pic ni KOY amik curik2...
msa nih aku (tshirt mrah), fila(bju itam) n Nad(bju mrah bunga2) ngah tgok ikan lam kolam...
mmg ikan2 2 kiut.....dat y kami suma terpegun...
hehehehe...
pape pun...ak hrap ley g jln2 lg pas abeh musim asgment nih.
dah boring aku ngadap lptop nih...
~daaaaaaaaaa~ (^_^)

Thursday, July 30, 2009

latest

pergh........
dah lma gak x update blog
busy ngn class...n urus pndah msuk umah sewa...
skunk nih dah start lor new life kt luar....
slalunyer dok hostel.....xder lor rsau sgt psal RM....huhuhuhu...

td pg der prksa kesihatan...
aku x g pun...coz rmai sgt org...
biasa lor...skunk nih kn virus influenza A...h1n1 dah merebak...
so...kt mktab der ler check kshtan...
aku berdoa sgt2 xder student mktab ipoh kna virus 2....
kalo x...msti mktab kna ttup kjap...
n...msti kna ganti class blik....owwhhhhh tidak... x ska class gnti....

Sunday, June 28, 2009

new sem

salam...
rsa dah sgt lama ak x update blog nih...
rsa mlas slalu mlnda diri aku...
hihihihikksss
hurm....
rsa cam kjap jer cti sem...
pejam celik, pejam celik
dah msuk sem bru....
kdg2 terpikir....
bla lor aku nk abeh stdy....
rsa letih pun ader....
huhuhuhu....
smngat nk face new sem nih
xder lor berkobar2 sgt....
new sem....new prob...
huhuhuhu...
sem nih mybe batch aku kna dok luar
byk menda nk kna pkir
terutama skali bab RM.....
sedey gak nnti
klu xleh dok serumah ngn rumet
hehehehe
pape pun
ak berdoa smoga
phak pngurusan hstel
x soh batch aku dok luar....
AMIN........
(*_*)

kata2 hikmah

Semalam adalah kenangan, hari ini adalah kenyataan, esok adalah harapan….. Iman itu bukan hanya harapan, ia adalah apa yang terpancar di dalam hati dan dibuktikan dengan amalan…

Setiap kita di dunia ini tidak mahu..memilih jalan yg derita ..hakikatnya tanpa usaha keajiabpan tidak akan berlaku.

kita jangan selalu mengharap..kerana mengharap tidak pasti tertunai..tetapi kita boleh..bersabar..kerana kesabaran itu mengajar kita erti kehidupan
jangan menangis kerana gagal dalam cinta..sebab manusia akan meninggalkan apa yg di cinta

keinsafan bukan mudah untuk di tatang, tapi jelas di ulang-ulang
sesungguhnya lidah itu lebih berbisa..dari segala senjata..jadi sebelum berkata fikirkan akibatnya..

zaman berubah tetapi..dendam manusia tidak pernah berubah..
lelaki yg gagah mustahil tidak pernah menangis..tapi, percintaan yg akan menyebabkan mereka menangis..

nilai persahabatan diukur dengan kejujuran..bukan kebendaan
jadilah ubi yg bertutup rapat…bukan kek yg berkrim tetapi..diharungi lalat..

kedewasaan tidak menghalang apa yg di inginkan oleh setiap insan…
manusia bagaikan layang-layang, dimana sering terikat dengan sesuatu..tidak dapat bebas dengan sempurna..kecuali tali itu putus…barulah ia bebas melayang…

Buat Teman

Buat teman-teman yang diingati.. Jangan dicinta kerana dia lelaki Kelak kita akan membenci Jika dia bukan lelaki yang dicari Hanya pandai menabur janji… Jangan di rindu pada paras rupa Kelak kita akan terseksa Jika dia tidak sebaik rupanya Senyumnya manis tipu belaka… Jangan disayang kerana berharta Kelak kita hidup menderita Jika hartanya habis dibelanja Sukar hidup, miskin dan papa… Jangan dikasih kerana dipuji Kelak kita menagih janji Jika rupa berkedut dimamah hari Hilang sudah puji memuji… Jangan dicari seorang kekasih Kelak kita akan disisih Jika kasih luntur bersih Menangislah diri hidup bersedih… Jangan disambut salam rindu Kelak kita menahan sendu Jika rindu tak dapat disatu Dimanakah kita akan mengadu… Jangan dilayan seorang teman Kelak hidup menjadi ancaman Jika teman tidak beriman Dibakar api hari kemudian… Wahai sahabat wahai teman Carilah dia kerana Tuhan Untuk menambah ceteknya iman Bekalan diri hidup berteman… Wahai sahabat wahai teman Cintalah dia kerana beriman Dijadikan Tuhan sebagai pasangan Baik buruk ketentuan Tuhan Wahai sahabat wahai teman Terimalah dia penuh keikhlasan Andai buruk angaplah dugaan Andai baik pujilah Tuhan… Wahai sahabat wahai teman Ingatlah akan janji Tuhan Isteri yang baik besar balasan Suami penyabar itulah kemenangan

Saturday, June 27, 2009

10 Tips For Successful Public Speaking

Feeling some nervousness before giving a speech is natural and healthy. It shows you care about doing well. But, too much nervousness can be detrimental. Here's how you can control your nervousness and make effective, memorable presentations:

1. Know the room. Be familiar with the place in which you will speak. Arrive early, walk around the speaking area and practice using the microphone and any visual aids.
2. Know the audience. Greet some of the audience as they arrive. It's easier to speak to a group of friends than to a group of strangers.
3. Know your material. If you're not familiar with your material or are uncomfortable with it, your nervousness will increase. Practice your speech and revise it if necessary.
4. Relax. Ease tension by doing exercises.
5. Visualize yourself giving your speech. Imagine yourself speaking, your voice loud, clear, and assured. When you visualize yourself as successful, you will be successful.
6. Realize that people want you to succeed. Audiences want you to be interesting, stimulating, informative, and entertaining. They don't want you to fail.
7. Don't apologize. If you mention your nervousness or apologize for any problems you think you have with your speech, you may be calling the audience's attention to something they hadn't noticed. Keep silent.
8. Concentrate on the message -- not the medium. Focus your attention away from your own anxieties, and outwardly toward your message and your audience. Your nervousness will dissipate.
9. Turn nervousness into positive energy. Harness your nervous energy and transform it into vitality and enthusiasm.
10. Gain experience. Experience builds confidence, which is the key to effective speaking. A Toastmasters club can provide the experience you need.

Friday, April 10, 2009

Jangan Ulangi Kesilapan

salam...dah lma ak x usha blog aku...
wlpun aku tgh demam nih, ak tetap nk taip gak...hu3
erm...ak ska 1 pepatah yang diungkapkan oleh seorang penulis buku
iaitu Eddy Rosyadie Mohd Samsuri menerusi buku yang berjudul
"cinta, jodoh dan perkahwinan"
so aku nak korang renungkan ungkapan beliau ini ;

"orang yang bijak ialah orang yang belajar dari kesilapan orang lain dan membaiki dirinya, orang yang pandai ialah orang yang belajar dari kesilapan sendiri dan kemudiannya membaiki. manakala orang yang bodoh ialah orang tidak belajar dari kesilapan dan berterusan membuat kesilapan malah menyalahkan orang lain atas kesilapannya..."

Tuesday, April 7, 2009

5 syarat nak buat maksiat

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata, "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat." Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya.
"Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"

Ibrahim bin Adham berkata, "Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezekinya." Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham.
"Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

"Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya! Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati.
Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab, "Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!" Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu m asih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.


Ibrahim melanjutkan, "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, 'Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh'.
" Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"

"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"

"Baiklah, apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab, "Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya.
"

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini akut bertaubat kepada Allah." katanya sambil terisak-isak.

Friday, April 3, 2009

Kawan...Bagi Aku...?

Kata Mak,
Kawan tu ibarat lebah,
Abis madu sepah dibuang...

Kata Ayah,
Kawan tu umpama bunga ros,
Dipandang cantik,
Dipegang sakit...

Kata Atuk,
Kawan tu seperti air,
Terus mengalir...

Kata Nenek,
Kawan tu bak bulan,
Dipuja dan disanjung,
Tapi nun jauh di sana...

Kate Sedare,
Kawan tu macam makanan,
Kawan makan kawan...

Kata Abang,
Kawan tu seperti lembu,
Mengikut saje ape dikata...

Kata Kakak,
Kawan tu tak ubah macam durian,
Bau je busuk,
Tapi sedap dimakan...

Kata Adik,
Kawan tu macam biskut,
Kejap ade kejap takde...

Kata sy,
Kawan tu tak kisahlah camner,
Walaupun dier...
IBARAT LEBAH,
UMPAMA BUNGA ROS,
SEPERTI AIR,
BAK BULAN,
MACAM MAKANAN,
SEPERTI LEMBU,
TAK UBAH MACAM DURIAN,
MACAM BISKUT,
Dier tetap kawan...

Tw x sebab ape?
Skali aku dah kawan ngan dier,
Selamenyer dier tetap kawan aku,
Itu cara aku berkawan...

Walaupun kita ader kekasih,
Tapi,
Teman tetap paling setia...

Walaupun kita punyai harta yang banyak,
Teman tetap paling berharga...

aku ~lalalallaalaala~



salam...
hu3 asyik stry psal kengkwn...nk stry psal ak plak...
okehhhhh....arini ak agak sonok....
coz dah antaq smua esaimen kcuali esaimen sbjek Major
so dh ringan la beban ak... hu3....
actually...
ak tgh lapaq nih....lpaq nasi ayam,,,huhuhu....
tp nsi ayam xder plak rini kt cafe...
owhhhh....lpa plak....
sok ari yg plg brmkna utk ak...
iaitu....my Beday...
wakakah....dah tua dah....tp prngai cam bdak2..
cpat2...nk brbah jd matang...
huhuhu...bley kew?
insyaallah bley....chaiyok2..asnur!!!!!

Aku N Fila...

salam....
ritu....ak der story psal cu'a....
today...ak nk stry psal fila plak...
actually...kmi nih duk kt blok yg sma...aras sma...(blok nyatuh)
class sma....hu3...
Fila nih,,,,rajin daknyer...
dat y,,,sem nih ak trikut krjinannya...
huhuhu...(baguih kn?)
sem nih...ak xder lg rekod buruk kt HEP...hehehe
rekod dtg lewat ke KULIAH...kahkahkah
tiap2 pg...Fila msti tcgat dpan blik ak...
dat y ak siap cpat2,,,xnk la mmber tggu lma2..
bab asgmnt plak..ak msti antar on time pnyer...
mna xnyer...wat asgmnt skali ngn Fila....
eh2...xnak puji lbih2...
nnti kalu dia bca blog ak...msti kembang pnyer....he3
meh usha pic ak n fila
<<<<<<<< pic time PBS, sweet sgt >>>>>>>>>

(gadis hitam..fila(beg klbu+biru) aku (beg itam+pink) hu3)

LEC. KU yg SEMPOI

salam...
rasa kekok plak nk naip rini...
erm...actually ak nk citer ckit psal someone nih...
dia nih mmg lec ksyangan ak n bdak2 class ak...
nma dia En. Azmi...
dia ajaq kmi sbjek Hubungan Etnik...
dia mmg sempoi...
hensem...ha3...(dah kawin tau)
yg pling pnting,unsur kecindan mmg byk dlam dri dia...
so bila time dia...mmg kmi semua keras perut,,,,
dok gelak dari awal clas smpai akhir class....
dia ska kuar ngn sesuatu yg x trduga...
kdang2 mnari time ngajar...
der plak dia mnyanyi plak...
dat y kmi smua enjoy class dia...
huhuhu...
kmi der plan nk g Melaka bln 5...
skali ngn En. Azmi...
hrap2 plan nih bjya dlksanakan...
paperwork dah siap...
cuma tggu kbnaran dr Pengarah IPGM Kampus Ipoh jew...
hrap dpt lew kmi g Melaka 1 class...
Insyaallah....Amin...

(hensem kan EN.AZMI...hu3)

(salah 1 gaya spontan dr En Azmi)

(En. Azmi rancak mbri pnerangan ttg lwtan ke Melaka)

huhuhu....
pape pn...kt sini, dia mmg fvrite lec ak n kengkwan ak yg lain...
time dia mmg x bowink...
dia slalu mnyakat student2 dia...
so dia mmg slah sorg drpd lec yang best kt IPGM Kampus Ipoh nih...
kalo bab menymbang...serah kt dia...
mmg byk dia leh story kt class....
story2 dia mmg lew best..
ak mmg x kerng gusi ngn dia nih...
huhuhu....
chaiyok2 En. Azmi....!!!! :)

Wednesday, April 1, 2009

TEORI PSIKOANALITIK~pnddkn kreatvti~

TEORI PSIKOANALITIK

Diperkenalkan oleh sigmund Freud.
Teori ini berkaitan dengan penggunaan bahasa menganalisa atau membincangkan seni visual.
Seni boleh meluahkan emosi seseorang
Freud percaya bahawa seni visual adalah bahan perantara paling penting dan utama dalam mengenal pasti pemikiran bawah sedar manusia.
Freud juga menyatakan bahawa tahap ini boleh dicapai dengan menganalisis proses-proses kreatif yang terlibat dalam penghasilan seni visual.
Freud juga mengkaji hubungan antara sejarah hidup artis dengan karya mereka
Dalam konteks kemahiran seni kanak-kanak, Freud mempercayai bahawa interpretasi mereka terhadap seni visual dan penghasilan mereka boleh mewujudkan perasaan dan emosi.
Penggunaan seni visual dalam rawatan mental dan emosi sangat penting bagi kanak-kanak. Ia dikenali sebagai kaedah psikoterapi.
Contohnya; membimbing kanak-kanak melukis ahli keluarganya boleh memberi gambaran dan maklumat tentang perspektif kanak-kanak serta emosinya terhadap keluarga
Dalam kajian kes Jarboe(2008) terhadap seorang kanak-kanak berumur 5 tahun yang bernama Bridget.
Pada peringkat awal, didapati Bridget menunjukkan tingkah laku yang aneh apabila dia menghadapi perubahan.
Bridget akan menjerit-jerit dan tidak dapat dikawal.
Dalam sesi terapi, Jarboe memerhati tingkah laku Bridget.
Bridget melukis satu bulatan yang sangat kecil, diikuti dengan bulatan yang ,lebih besar disekeliling bulatan pertama.
Beliau memberitahu bahawa bulatan kecil itu adalah dirinya dan bulatan besar adalah dirinya.
Beliau menyatakan bahawa ibunya sedang mengandung dan dia berada di dalam perut.
Daripada gambar tersebut, pakar terapi mendapati umur mental Bridget adalah lebih kurang 3 tahun dan dia mempunyai sindrom risau dan gementar apabila dipisahkan daripada ibunya.
Selepas beberapa siri terapi, Bridget disuruh melukis sebuah lagi gambar mengenai dirinya.
Briget melukis gambar yang menunjukkan bahawa dirinya sudah lebih besar dan mengatakan gambar kecil di sebelahnya adalah ibunya.
Bridget menyatakan ibunya bersaiz kecil kerana ibunya berada jauh daripadanya.
Berdasarkan pemerhatian tersebut, Jarboe merumuskan bahawa terapi yang dilalui oleh Bridget berjaya meningkatkan konsep kendiri dan persepsi dirinya sebagai individu yang lebih berdikari dan tidak terlalu bergantung kepada ibunya.

AKU n CU'A

salam....
camner nak start erkk.....
sbnarnya rini ak agak sonok,,,coz pengakap dibatalkan.kuikuikui
ok, kali nih ak nk stry ttg mmbe ak SURAYA
actually...kami nih mmg gila2...
ska merepek sma2...sempoi la...
kalu wat asgnmnt msing2 jd penanda aras....ha3
ak mmg la rpat ngn dia,
coz kmi nih 1 team...
kalo bab menda2 merepek mmg serah kt kmi....kahkahkah
cu'a nih mmg ska lukis...mmg jwa berseni la...
tp ak plak x kearah 2....huhuhu....
kalu bg kt aku kertas lksan kt aku mmg jdi menda len pnyer(hahaha)

Tuesday, March 31, 2009

RUMET with her team " UNGGA2"

let's start....
huhuhu.... bla korang bca tajuk,,,cam interstng jew,,,
tahu kew makna "ungga2"?
nih lam dialek klantan tau....
mksudnyer lari....(mnrut mmbe ak bdak klntan)
al-kisahnyer....rumet ak nih der team dia sndri...
der 4 org semuanya....(+ rumet lew)
ahli2nyer adlah...mira,lily,fifi n rumet(fira)
kncil hjau adlh knderaan rasmi diaorg...
kahkahkah...kmna saja msti ber-4






>>yg bju oren = lily
>>yg bju prple= mira
>>yg bju kning= fifi

meh la kta knali dgn dlam lg bdak2 nih
fifi = seorg bdk yg vogue n cun
mira = seorg bdk yg sempoi(ketua team nih)
lily = seorg bdk kcik yg cute (tuan pnyer kndraan rsmi)
fira = seorg bdk follewer team yg cool

bebdk nih....amik kos math smuanyer...
bkal ckgu math la...
huhuhu 99% posting sbah&srwak nih...

kay la.....
ak akn kmbali ngn stry....team ak plak
next time.....

SWEET SIS.

salam....
huh...mmg pnat ari nih
coz rini der clas mzik...
mnybabkn ak perlu byk bpkir....
so rini....ak nk story psal senior ak...
actually dia nih pmalu, matang, n funny....
huhuhu.... mmg la dia ni lawa...kuikuikui
so rmai la yg mnat kt dia...
pape pn...ak snang bangat kwan ngn dia...
dia slalu r lpak kt blik aku...
kehkehkeh...
story je mmg x best klu xder pic kn?
so....ni lew senior yg ak ckap 2...
bkn calang2 guru tau....
ckgu PJK nih...
name dia>>>> nor amalina <<<<



pe erk....?
erm....dia ska tgk englsh movie,,,,(romance)
huhuhu....
ska sgt mmbca....
dia ni fanatik dgn nwspaper....
al-maklumlah....ulat buku la katakan...
tapi ak pelik la....
asal ak x mnat mmbca cam dia?
padahal rpat ngn dia....kuikuikui
o.k la.....next time ak story

Monday, March 30, 2009

PERKAHWINAN CLASSMATE KU...

salam.....huh...
ak xder menda sgt nk story....
paper pn usha la pic...classmate ak kawen...
mmg best time kndri 2...ak pn trut serta mmriahkan mjlis 2...
cam x cyer jew...dia dah kawen...
besa la...dah jodoh....xkn kmna....
alhamdulillah, dia btmu jodoh ngan org Ganu jgak...
"ja n edi" wish korang bhgia hingga ke akhr hayat....





my RuMet.....

huh.....meh cni....ak nk knalkn kt korang,,,,rumet ak yg cun....
actually, nma dia miszzzzzzzzzz........?????? eh2 lupe plak...kekekeh....
nma dia Zafirah....nickname dia fira....
dia amik kos math kt IPGM kmpus Ipoh....
n....slalu dpt pnter yg highest lam class dia...
klu der prob lam math....dia bley dijadikan buku rujukan....hu3
dia duk kt Perak n dlu stdy kt MRSM Berseri,,,,
(dat y muka dia slalu berseri2)
a'aah...der la nk pji ckit psai dia nih....
dia nih pdengar yang setia....
kra klu der mmber2 yg der prob,,,msti g luahkn kt dia....
pe lagi erk...........
ak pn xthu sgt nk mnaip pew nih......
pape pn ak akn kmbli ngn next story nnti......

(mirai jgn jelez.....kahkahkah)


chubby gurl (ak lew 2) n sweet gurl (fira)

PENGALAMAN BERASASKAN SEKOLAH

huh...............meh usha story ak yg first nih....first, usha la pic2 kt bwah nih....
ni smua, pic bkal ckgu....suatu ari nnti,,,, insyaallah........

fdaus n ayubi yg sntiasa wat best.... kahkahkah

cikgu2 gurl yg rjin bekrja....hehehe
time ni nk wat ujian SEGAK kt bdk2 skul SKLB...




huh....perghhhh....mmg byk menda ak nk story...but tenet kt IPGM kmpus Ipoh ni slalu wat hal..
tension ak...xpew la....
meh ak story psal PBS kt korang.....upppsss luper plak... PBS 2 dlm erti kta len, Pengalaman Berasaskan Sekolah...
al kisahnyer, ak n fila n cua...(my sweet pwend) wat kt skul yg sma, kt kg ak..
mmg lew besh3 giler....huhuhu, dpat mmber bru dr IPGM yg len....
leh lew + knalan.....kekekeh...
abeh class jew, kmi g mlencong kt tmpat len... g bandar, jln2....abehkan elaun...kuikuikui
mcam2 lew wat menda sma2....
last day, der mjls ppsahan lagi smua hadir (ayubi,fdaus,kerun, fila, cu'a n ak) cuma mamat seekor ni jew x dtg.....pe lg, si Ilham lew....alasannyer, bju bsah,,,,kah3... alsan bdk2 kcik.
paper pn...knangan ngn bbdak ni mmg byk....
sweet la....
n ak pn wish, smga diaorang smua.....wat asgnmt ngan jayanyer.....(yeye oooooo jer) :)
k la....
nnti ak story len plak....

jgn klik