singgah2...sila tggal jejak anda!! ^_^

tinta untuk semua

Monday, November 14, 2011

sambung stdy lg

TOPIK 3
kecekapan hubungan

  1. menjalinkan dan kekalkan hub. produktif dgn plbagai pihak
    • aspek pengetahuan,pnagalaman, keselamatan,ksihatan
      • jabatan,bdn krjaan dan swasta
      • keluarga
      • pekerja dan wakil niaga
      • komuniti
  2. membina pasukan (teamwork), motivasi, kumpulan dinamik
    • individu/ahli kumpulan b'kerjasama utk capai mtlamat/tujuan
    • 5 perkara dlm teamwork
      • mtlamat
      • syiar islam
      • polisi&peraturan
      • strategi
      • polisi&kedudukan
    • penting utk kongsi&gabung idea,bakat,kmhiran
  3. tgkatkan kemahiran komunikasi
    • pnting dlm bina hubungan
    • komunikasi
      • lisan
      • bukan lisan
      • interpersonal
      • intrapersonal
  4. teknik penyelesaian konflik
    • antra konflik2 yg wujud
      • p'saingan sumber terhad
      • sandaran tugas
      • x jelas tggjwab
      • kurang mklumat
      • mtlamat b'beza
pemasaran & perhubungan awam
  1. kekalkn progrm menarik, hub. baik
    • guru perlu ada mklumat bg  tingkatkan kualiti tadika/pra
      • kemuhuan plggan
      • kaedah p&p
      • imej tadika
      • dll
  2. sumbang pd kesedaran komuniti
    • terang dan jelas mtlamat pra
    • strategi = iklankan
    • xtvt menarik dan sesuai utk tgkatkan perkembangan murid dan  imej pra
  3. tawar program b'kualiti
    • pastikan kehendak pelanggan (ibu bapa,sekolah,kementeria)
    • sediakan program/ xtvt yg boleh jana perkembangan knk2 scara holistik
TOPIK 4
Pengurusan kesihatan
  1. latihan kesihatan
    • pihak terlibat ;
      • murid
      • guru
      • PPM
      • ibu bapa/komuniti
    • cth ; lthan pngurusan kesihatn gigi knk2, ltha ptlgan cemas, ltihan urus knk2 sakit
    • kepentingan ;
      • beri pngetahuan asas utk yg t'libat
      • bantu lagkah2 awal
      • bntu murid terap rutin kebersihan dalam diri mereka
  2. keperluan khas utk pastikan pjgaan kesihatan knk2
    • perkhidmatan ksihatan sekolah
      • pnjgaan ksihatan
      • mkanan
      • promosi ksihatan
      • rawatan
    • tumpukan pd murid
    • terapkan dlm p&p, ceramah, bgkel
    • spya knk2 mmbesar dgn perkembangan yg baik dan scra Optimum dr aspek JERIS
  3. polisi dan prosedur
    • beri pendedahan ttg kemhiran dan amalan yg sesuai 
    • rncang mknan yg sihat
    • pratikan amalan baik
    • tingkatkan kesihatan murid
    • kesedaran utk semua pihak terlibat
  4. kperluan asas utk pastikan pjgaan knk2
  5. sediakn polisi dan prosedur utk capai mtlamat kshatan
pengurusan keselamatan
  1. latihn kursus keselamatan
    • pihak yg terlibat ;
      • pihak skolah,guru
      • PPM
      • ibu bapa & komuniti
    • beri pendedahan tttg keselamatan knk2 yg perlu diutamakan
    • tingkatkan pelindungan kanak2
  2. keperluan asas utk kselamatan knk2
    • cegah bahaya kanak2 dr pelbagai aspek
      • ancaman manusia
        • gangguan seks
        • pembunuhan
        • penculikan
      • kecuaian
        • kemalangan
      • kesihatan
        • penyakit berjangkit
      • perlindungan
        • semasa xtvt bermain
        • penderaan
    • sediakan persekitaran yg kondusif
    • sediakn pengajaran yg bermkna kpd murid - terangkan mngenai keselamatan 
    • beri kesedaran kpd smua pihak utk mnjaga kslamatan knk2
  3. lthan p'tolongan cemas
    • bntu pihak terlibat utk ambil tndakan awal
    • bntu guru bntu murid yg cedera. (x semua boleh bntu, b'gntung kpd kpakaran)
pengurusan mkanan
  1. latihan kursus dlm bidang mkanan
    • guru dan PPM diberi pendedahan
    • ibu bapa perlu dismpaikan mklumat ptg mngenai makanan yg bntu perkmbangan optimum murid
    • mknan mestilah b'khasiat
  2. memenuhi keperluan mknan knk2
    1. ikut diet seimbang
    2. kaya dgn nutrin yg perlu utk knk2
      • karbohidrat
        • beri tenaga pd tubuh
        • bantu utk melawas, x sembelit
        • serat boleh kurangkan risiko pnyakit jnting
        • bijirin, nasi,kanji dll
      • protien
        • bina sel otot
        • bntu gnti dan repair tisu2 rosak
        • bntu perkmbangn yg optimum utk knk2
        • ikan, ayam
      • lemak
        • beri tenaga
      • kekalkan suhu bdn
        • bntu utk angkut vitaminADEK yg larut dlm lemak
        • marjerin,keju dll
      • vitamin dan mineral
        • ptg utk ksihatan bdan
        • xckup = boleh ancam knk2
        • mineral bantu strktur gigi,tulang,rawan& tisu bdan
        • vitamin , mineral (kalsium,zat besi dll)
        • buah2an, syur2an dll
  3. program pemakanan berkaitan latar blkag budaya keluarga
TOPIK 5
pengurusan pelaksanaan prasekolah
  1. pelaksanaan program pndidikan
    • perspektif yg luas, kemhiran memilih
      • kem.pilih ABM, p&p,xtivit
      • pndgan jauh dan tbuka
      • sntiasa kreatif dlm mngajar
    • laksanakan plbgai model kurikulum
      • head start,montessori,regio emilia
      • prasekolah -KSPK (bljar mlalui bermain& bertma)
    • sokongn pd pgram 
      • program tgkatkan kualiti pra
    • strategi penilaian
      • prasekolah, penilaian scara informal dna b'terusan
      • penilaian kendiri, perkembangan, dll
    • program inklusif utk murid BKhas
      • sepenuh dan separa
      • bantu mereka jlani p&p dgn murid2 biasa
    • peka dgn isu berkaitan
      • guru thu perkembangan
      • jana peningkatan kualiti p'khidmatan
  2. sokongan keluarga
    • perkhidmatan pd knk2 juga khidmat kpd kluarga
      • perkhidmatan didikan knk2
      • perkhidmatan smpaikan mklumat utk ibu bapa
    • pemhaman plibatan klurga dan hrgai gaya parenting
      • 3 pndekatan plbatan i/bpa (p'libatan terus,program latihan, p'libatn smber kluarga/sokongan)
      • 4 gaya parenting (autoritatif,autoritarian,permisive,neglectful)
    • komunikasi terbuka
      • bersmuka, 
        • interpersonal 
        • berdua, bertiga @bkmpulan
      • teknologi 
        • brita/mjlah
        • buletin
        • telefon
        • sms
        • emel
      • dan bertulis
        • surat2
  3. program penilaian
    • kenalpasti objektif tadika
      • spya smua murid ikuti pndidikan yg diberikan
      • kbaikan ;
        • knalpasti potensi murid
        • knlpasti kbrkesanan amalan
    • ubahsuai amalan 
      • ikut kehendak dan kesesuaian
    • tmbah objektif baru
      • utk capai objektif dan perkembangan optimum knk2

No comments:

jgn klik