kecekapan hubungan
- menjalinkan dan kekalkan hub. produktif dgn plbagai pihak
- aspek pengetahuan,pnagalaman, keselamatan,ksihatan
- jabatan,bdn krjaan dan swasta
- keluarga
- pekerja dan wakil niaga
- komuniti
- membina pasukan (teamwork), motivasi, kumpulan dinamik
- individu/ahli kumpulan b'kerjasama utk capai mtlamat/tujuan
- 5 perkara dlm teamwork
- mtlamat
- syiar islam
- polisi&peraturan
- strategi
- polisi&kedudukan
- penting utk kongsi&gabung idea,bakat,kmhiran
- tgkatkan kemahiran komunikasi
- pnting dlm bina hubungan
- komunikasi
- lisan
- bukan lisan
- interpersonal
- intrapersonal
- teknik penyelesaian konflik
- antra konflik2 yg wujud
- p'saingan sumber terhad
- sandaran tugas
- x jelas tggjwab
- kurang mklumat
- mtlamat b'beza
pemasaran & perhubungan awam
- kekalkn progrm menarik, hub. baik
- guru perlu ada mklumat bg tingkatkan kualiti tadika/pra
- kemuhuan plggan
- kaedah p&p
- imej tadika
- dll
- sumbang pd kesedaran komuniti
- terang dan jelas mtlamat pra
- strategi = iklankan
- xtvt menarik dan sesuai utk tgkatkan perkembangan murid dan imej pra
- tawar program b'kualiti
- pastikan kehendak pelanggan (ibu bapa,sekolah,kementeria)
- sediakan program/ xtvt yg boleh jana perkembangan knk2 scara holistik
TOPIK 4
Pengurusan kesihatan
- latihan kesihatan
- pihak terlibat ;
- murid
- guru
- PPM
- ibu bapa/komuniti
- cth ; lthan pngurusan kesihatn gigi knk2, ltha ptlgan cemas, ltihan urus knk2 sakit
- kepentingan ;
- beri pngetahuan asas utk yg t'libat
- bantu lagkah2 awal
- bntu murid terap rutin kebersihan dalam diri mereka
- keperluan khas utk pastikan pjgaan kesihatan knk2
- perkhidmatan ksihatan sekolah
- pnjgaan ksihatan
- mkanan
- promosi ksihatan
- rawatan
- tumpukan pd murid
- terapkan dlm p&p, ceramah, bgkel
- spya knk2 mmbesar dgn perkembangan yg baik dan scra Optimum dr aspek JERIS
- polisi dan prosedur
- beri pendedahan ttg kemhiran dan amalan yg sesuai
- rncang mknan yg sihat
- pratikan amalan baik
- tingkatkan kesihatan murid
- kesedaran utk semua pihak terlibat
- kperluan asas utk pastikan pjgaan knk2
- sediakn polisi dan prosedur utk capai mtlamat kshatan
pengurusan keselamatan
- latihn kursus keselamatan
- pihak yg terlibat ;
- pihak skolah,guru
- PPM
- ibu bapa & komuniti
- beri pendedahan tttg keselamatan knk2 yg perlu diutamakan
- tingkatkan pelindungan kanak2
- keperluan asas utk kselamatan knk2
- cegah bahaya kanak2 dr pelbagai aspek
- ancaman manusia
- gangguan seks
- pembunuhan
- penculikan
- kecuaian
- kemalangan
- kesihatan
- penyakit berjangkit
- perlindungan
- semasa xtvt bermain
- penderaan
- sediakan persekitaran yg kondusif
- sediakn pengajaran yg bermkna kpd murid - terangkan mngenai keselamatan
- beri kesedaran kpd smua pihak utk mnjaga kslamatan knk2
- lthan p'tolongan cemas
- bntu pihak terlibat utk ambil tndakan awal
- bntu guru bntu murid yg cedera. (x semua boleh bntu, b'gntung kpd kpakaran)
pengurusan mkanan
- latihan kursus dlm bidang mkanan
- guru dan PPM diberi pendedahan
- ibu bapa perlu dismpaikan mklumat ptg mngenai makanan yg bntu perkmbangan optimum murid
- mknan mestilah b'khasiat
- memenuhi keperluan mknan knk2
- ikut diet seimbang
- kaya dgn nutrin yg perlu utk knk2
- karbohidrat
- beri tenaga pd tubuh
- bantu utk melawas, x sembelit
- serat boleh kurangkan risiko pnyakit jnting
- bijirin, nasi,kanji dll
- protien
- bina sel otot
- bntu gnti dan repair tisu2 rosak
- bntu perkmbangn yg optimum utk knk2
- ikan, ayam
- lemak
- beri tenaga
- kekalkan suhu bdn
- bntu utk angkut vitaminADEK yg larut dlm lemak
- marjerin,keju dll
- vitamin dan mineral
- ptg utk ksihatan bdan
- xckup = boleh ancam knk2
- mineral bantu strktur gigi,tulang,rawan& tisu bdan
- vitamin , mineral (kalsium,zat besi dll)
- buah2an, syur2an dll
- program pemakanan berkaitan latar blkag budaya keluarga
TOPIK 5
pengurusan pelaksanaan prasekolah
- pelaksanaan program pndidikan
- perspektif yg luas, kemhiran memilih
- kem.pilih ABM, p&p,xtivit
- pndgan jauh dan tbuka
- sntiasa kreatif dlm mngajar
- laksanakan plbgai model kurikulum
- head start,montessori,regio emilia
- prasekolah -KSPK (bljar mlalui bermain& bertma)
- sokongn pd pgram
- program tgkatkan kualiti pra
- strategi penilaian
- prasekolah, penilaian scara informal dna b'terusan
- penilaian kendiri, perkembangan, dll
- program inklusif utk murid BKhas
- sepenuh dan separa
- bantu mereka jlani p&p dgn murid2 biasa
- peka dgn isu berkaitan
- guru thu perkembangan
- jana peningkatan kualiti p'khidmatan
- sokongan keluarga
- perkhidmatan pd knk2 juga khidmat kpd kluarga
- perkhidmatan didikan knk2
- perkhidmatan smpaikan mklumat utk ibu bapa
- pemhaman plibatan klurga dan hrgai gaya parenting
- 3 pndekatan plbatan i/bpa (p'libatan terus,program latihan, p'libatn smber kluarga/sokongan)
- 4 gaya parenting (autoritatif,autoritarian,permisive,neglectful)
- komunikasi terbuka
- bersmuka,
- interpersonal
- berdua, bertiga @bkmpulan
- teknologi
- brita/mjlah
- buletin
- telefon
- sms
- emel
- dan bertulis
- surat2
- program penilaian
- kenalpasti objektif tadika
- spya smua murid ikuti pndidikan yg diberikan
- kbaikan ;
- knalpasti potensi murid
- knlpasti kbrkesanan amalan
- ubahsuai amalan
- ikut kehendak dan kesesuaian
- tmbah objektif baru
- utk capai objektif dan perkembangan optimum knk2
No comments:
Post a Comment