singgah2...sila tggal jejak anda!! ^_^

tinta untuk semua

Monday, November 14, 2011

meh stdy skali saya.. !!

14/11/2011 (2.30 pm) my last paper utk my last sem kt mktab nih... paper last utk sesi akedemik kt mktab spjg 5thun 1/2
lpas nih...cik asnur kena hadap exam utk kursus KISSM/Induksi & Interview SPP


mmndangkan dh xtentu arah...
cik.asnur berniat nk conteng2 infO2 penting yg b'kaitan ngn subjek yg nk dihadap esOk dlm dewan exam
sO, sesapa yg baca, leh la stdy skali cik.asnur
PRA3114...
TOPIK 1
konsep kualiti


  1. sesuatu yg dipandang baik
  2. ada nilai2 komersil, sesuai dgn kemahuan plggan, kompetitif, x ada cela shgga diniagakan & mendatangkan keuntungan kpd pihak yg m'hasilkannya
  3. deming(1992) kualiti = sstu yg mmbuatkan org melaksanakan apa yg mereka setujui, dan mereka laksanakan dgn tepat pada 1st time
guru Profesional
  1. ciri2 guru prasekolah yg b'kualiti
  2. b'klayakan dan b'pngetahuan
  3. patuh pada etika guru Pra
  4. pengetahuan asas guru yg profesional ada 3 = b'pengetahuan ttg Mt/pljaran yg diajar, b'pngetahuan ttg murid2, peningkatan profesionalisme guru.
guru sbgai model
  1. teori bandura - peniruan
  2. knk2 gemar ikut apa yg mereka lihat
  3. guru perlu mnjadi model yg b'kesan utk knk2
  4. t/laku, ketrampilan, ciri2 perwatakan, personaliti yg baik sbg contoh utk murid.
bljar sepanjang Hayat
  1. blajar terus menerus, kesinambungan
  2. kebaikan = guru sentiasa peka dengan perkembangan, pmbaharuan dalam pndidikan, dpt tngkatkan profesionalisme guru
  3. latihan yg berterusan, guru akan lebih cekap dan mahir dalam bidang
kesedaran kendiri peribadi dan profesional
  1. bantu guru sedar tggjwab yg diamanahkan
  2. guru lebih mendalami stiap perkara yg diajar
  3. sentiasa melakuakn inovasi dalam pendidikan di kelas
  4. b'sikap lebih terbuka
  5. sntias mmpunyai semanagt ingin tahu, budaya membaca, mnyelidik, 
  6. guru profesional reflektif =btndak sbgai pengamal reflektif yg berkesan
  7. guru boleh nilai kekuatan dan kelemahan diri serta amalan
  8. boleh menerima pandangan dan idea baru
TOPIK 2
kecekapan pengurusan

pengurusan Organisasi
  1. kethui dan hayati plbagai peraturan sstem dlm pngurusan pst.pendidikan awal knk2 (PAKK)
    • akta2 mn asuahn knk2 1984 (akta 308)
    • tmktub dlm undang2 M'sia
    • jamin kualiti
    • t'tkluk pd smua pusat asuhan
  2. jalankan pngurusan PAKK ikut garis panduan yg ditetapkan
    • peraturan tmn asuhan knk2 (1985)
      • patuh pada stiap peraturan yg ditetapkan
    • peraturan dlm PAKK, dlm blik darjah
  3. menyediakan kemudahan yang sewajarnya utk knk2
    • kementerian Pendidikan 2003
      • selesa,chya&udara yg ckup
      • susun atur alatan x gnggu knk2
      • ruang pmblajaran msti ada luar dan dlm
      • sntiasa bersih,ceria, menarik dan slamat
      • ruang&susun atur boleh diubah iku kesesuaian xtviti dan situasi
    • kemudahan asas - dalam dan luar
    • ibu/bapa,guru,PPM, sklah, komuniti = bantu utk berikan kmudahan yg t'baik utk knk2
kecekapan pengurusan kewangan
  1. cermat gunakan sumber kewangan
  2. bajet realistik
  3. pantau p'belanjaan
  4. tahu buat bajet
  5. cari bhn utk tmbahkan sumber @b'jimat tnpa korabankan kualiti
  6. ikut prinsip MESH (Material, Equipment,Space,Human)
kecekapan personel
  1. sediakan/gaji p'kerja b'kelayakan
  2. kekalkan p'kerja yg cekap
  3. pantau keupayaan guru/PPM
  4. rancang perkmbangan staf&profesionalisme
  5. pnguruan personel prasek tdiri drpd
    • pentadbir
    • guru
    • pembantu Pngurusan Murid(PPM)
    • Ibu Bapa (B/P)
    • pekerja
    • kOmuniti
pengurusan kemudahan
  1. btgjwab sedia ruang p'belajaran
  2. sedia kemudahan, perabot dan alatan
  3. rncang spesifikasi & susun atur
  4. ruang selamat ,selesa dan sesuai ikut prinsip p'kmbangan knk2
  5. b'lndaskan prinsip yg dinyatakan kementerian Pendidikan 2003
    • selesa,chya&udara yg ckup
    • susun atur alatan x gnggu knk2
    • ruang pmblajaran msti ada luar dan dlm
    • sntiasa bersih,ceria, menarik dan slamat
    • ruang&susun atur boleh diubah iku kesesuaian xtviti dan situasi

No comments:

jgn klik